تمام فولادها از ترکیب آهن و فولاد ساخته میشود. اما فولاد ضد زنگ همانند استیل ۳۰۴ و استیل ۳۱۶ علاوه بر این ترکیب دارای حاوی مقداری کروم است.  کروم آلیاژی است که به فولاد ضد زنگ مقاومت در برابر خوردگی را می دهد. از بین فولادهای ضدزنگ، استنلس آستنیتی مقاومت خوبی دربرابر خوردگی دارد. در این مقاله توضیحاتی در مورد تفاوت استیل ۳۰۴ و ۳۱۶ و مشخصات استیل ۳۰۴ و ۳۱۶ به شما عزیزان ارائه خواهیم کرد.

استنلس استیل آستنیتی قابلیت شکل پذیری، انعطاف پذیری بالا و مقاومت خوبی دارند. ورق استیل دارای گریدهای ورق استیل ۳۰۴، ۳۱۶، ۳۰۹، ۳۲۱،۳۱۰ ، ۴۳۰ هستند. از بین این گریدها ۳۰۴ و  316 پر استفاده ترین گرید هستند.

فولاد ضد زنگ باید حاوی حداقل ۱۰.۵ درصد کروم باشد. بسته به گرید، ممکن است حاوی مقادیر کروم بیشتر و عناصر آلیاژی دیگر مانند مولیبدن، نیکل، تیتانیوم، آلومینیوم، مس، نیتروژن، فسفر و سلنیوم باشد.

تفاوت استیل ۳۰۴ و ۳۱۶

ریزساختار آستنیتی سری ۳۰۰ از بین سایر استنلس استیل ها مقاومت دربرابر خوردگی بیشتری دارند. از نظر ظاهری، استیل ۳۰۴ و ۳۱۶ بسیار شبیه به هم هستند. هر دوغیر مغناطیسی ، آستنیتی و  از طریق عملیات حرارتی سخت نمیشوند. دو گرید فولادی از نظر ترکیب شیمیایی و خواص قابل مقایسه هستند. هر دو فولاد از دوام بالایی برخوردار هستند.
همچنین آنها مقاومت بسیار خوبی در برابر خوردگی و زنگ زدگی دارند. تفاوت اصلی  304 و ۳۱۶ در افزودن مولیبدن میباشد. مولیبدن آلیاژی است که مقاومت در برابر خوردگی را در محیط نمکی یا کلرید افزایش می دهد. فولاد ضد زنگ ۳۱۶ حاوی مولیبدن است ، اما ۳۰۴ چنین نیست.

از مشخصات استیل ۳۰۴ میتوان به گزینه اقتصادی برای اکثر محیط‌ها اشاره کرد. اما مقاومت آن در برابر  کلرید مانند ۳۱۶  نیست.نقطه قیمتی کمی بالاتر از ۳۱۶ در مناطقی که دارای کلرید بالایی هستند، مخصوصاً ساحل و جاده های شور بسیار مناسب است.

استیل ۳۰۴ یک گزینه اقتصادی برای اکثر محیط‌هاست. اما در مقایسه با ۳۱۶ اما مقاومت آن در برابر  کلرید مانند ۳۱۶  نیست.نقطه قیمتی کمی بالاتر از ۳۱۶ در مناطقی که دارای کلرید بالایی هستند، مخصوصاً ساحل و جاده های شور بسیار مناسب است.

خوردگی یک پدیده طبیعی است. عناصر خالص همیشه با محیط اطراف واکنش می دهند، به همین دلیل عناصر کمی به شکل خالص خود یافت میشوند.آهن نیز از این قاعده مستثنی نیست.

در شرایط مرطوب یا خیس، آهن با اکسیژن موجود در آب واکنش داده و اکسید آهن تشکیل میدهد. اکسید آهن همچنین به زنگ معروف است.اکسید پوسته شده ی قرمز به راحتیاز بین میرود و مواد بیشتری را در معرض خوردگی قرار می دهد. فولادهای آهن و کربن استاندارد نسبت به این نوع خوردگی حساس هستند.

کروم

کروم موجود در تمام فولادهای ضد زنگ، همانند آهن با اکسیژن محیط به سرعت واکنش می‌دهد. اما تفاوت در این است که فقط یک لایه نازک کروم اکسید می شود. برخلاف اکسید آهن که ناپایدار هم است. اکسید کروم بسیار بادوام و غیر واکنش پذیر است. این لایه به سطوح استنلس استیل می‌چسبد و با سایر مواد واکنشی نخواهد داد.

فولاد ضدزنگ ۳۰۴

استیل ۳۰۴ رایج ترین گریدی است که  به دلیل مقاومت عالی در برابر خوردگی مورد استفاده قرار می گیرد. این ماده حاوی ۱۶ تا ۲۴ درصد کروم تا ۳۵ درصد نیکل و مقادیر کمی کربن و منگنز است.همانطور که اشاره شد تفاوت استیل ۳۰۴ و ۳۱۶ در ترکیبات است.

متداول ترین شکل فولاد ضد زنگ  304 استیل ۱۸-۸ یا ۱۸/۸ است که حاوی ۱۸ درصد کروم و ۸ درصد نیکل است. استیل نگیر ۳۰۴ برای موارد آشپزخانه و مواد غذایی، ساختمانها ، دکوراسیون و مبلمان اداری رایج است. استیل ضد زنگ نوع ۳۰۴ L (کم کربن) در برابر اسید نیتریک و اسید سولفوریک در دما و غلظت های متوسط مقاومت می کند.

سخت کاری این آلیاژها با استفاده ازعملیات حرارتی  امکان پذیر نیست. سردکاری این آلیاژها می توانند مقاومت بالایی ایجاد کنند.

کاربرد ورق ۳۰۴:

از دیگر مشخصات استیل ۳۰۴ میتوان به کاربرد آن در تجهیزات فراوری مواد غذایی،لوازم  آشپزخانه ،مخازن شیمیایی ، مبدل حرارتی ، پنل های معماری، اتصالات، فنر اشاره کرد.

فولاد ضدزنگ ۳۱۶

آلیاژ ۳۱۶/۳۱۶L استحکام کششی،  استرس، و همچنین قابلیت شکل‌پذیری و جوشکاری در دمای بالا را داراست.
فولاد ضد زنگ ۳۱۶ نسبت به ۳۱۶L کربن بیشتری دارد. اگرچه ۳۱۶L  کربن کمتری دارد. تقریباً از هر نظر شبیه ۳۱۶ است و هزینه آنها بسیار مشابه است.
هر دو با دوام ، مقاوم در برابر خوردگی و انتخاب خوبی برای شرایط پر فشار هستند. با این حال ، ۳۱۶L برای پروژه ای که نیاز به جوشکاری استنلس استیل زیادی باشد انتخاب بهتری است.زیرا  پوسیدگی جوش ۳۱۶ نسبت به ۳۱۶L بیشتر است.

کابرد ورق ۳۱۶:

این نکته مهم در مورد مشخصات استیل ۳۱۶ به کاربرد آن در تجهیزات آماده سازی مواد غذایی در محیط های کلرایدی،تجهیزات آزمایشگاهی،پنل معماری ،اتصالات قایق،ظروف شیمیایی،مبدل حرارتی،اتصالات،فنر اشاره کرد.

برای تجهیزات  فضای باز مانند ریل‌ها، فولاد ضد زنگ یک ماده مقاوم در برابر خوردگی است. جالب است بدانید که در صورت مناسب بودن گرید برای محیط آن، در معرض طولانی مدت قرار می گیرد.

تهیه شده توسط تیم تولید محتوای استیل ایرانیان

2 دیدگاه در تفاوت استنلس استیل ۳۰۴ و ۳۱۶
  1. سلام وقت بخیر
    مقاوم ترین استیل در برابر اسیدها کدوم استیل هست ؟ اسیدهای نیتریک کلریدریک و فلوریدریک..
    ممنون


[بالا]

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *