استیل ۳۰۴ بیشترین مقدار فولاد ضد زنگ موجود در بازار است. این فولاد ضد زنگ دارای قابلیت کشش، مقاومت در برابر خوردگی و جوش پذیری عالی است و نیازی به عملیات بعد از جوش ندارند.  از دیگر ویژگیهای کاربردی این فولاد، عملکرد عالی آن در محیط‌های عادی است. از آنجا که استنلس استیل ۳۰۴ حاوی ۱۸٪ کروم و ۸٪ نیکل است ، بنابراین ، به آن فولاد ۱۸Cr8Ni نیز گفته می شود. در حال حاضر ، ۳۰۴ حدود ۵۰٪ از کل تولید را تشکیل می دهد.در این مقاله سعی بر بیان مقایسه استیل ۳۰۴ و دیگر استیل ها از جمله سری ۴۰۰ داشته باشیم.

علاوه بر این سری از فولاد ضدزنگ، مقدار فولاد ضد زنگ فریتیک ۴۳۰ نیز بسیار زیاد است. از سری ۲۰۰ در ساخت وسایل آشپزخانه نیز در مقادیر زیادی استفاده می شود ، اما مقاومت در برابر خوردگی آن ضعیف است.

فولاد ضد زنگ ۳۰۴ به چه معنی است؟

۳۰۴ معادل استیل ضدزنگ ۰۶Cr19Ni10 در چین (GB / T 20878-2007)  است.

اگرچه این نوع فولاد ضد زنگ در چین بسیار متداول است ، اما نام “فولاد ضد زنگ ۳۰۴″ نشات گرفته از ایالات متحده آمده است. بسیاری از مردم تصور می کنند که فولاد ضد زنگ ۳۰۴ نام مدلی در ژاپن است ، اما به بیان دقیق‌تر، نام رسمی استنلس استیل ۳۰۴ در ژاپن ” SUS 304 “است. سه نوع روش علامت گذاری به طور معمول در بازار وجود دارد: ۰۶Cr19Ni10، ۳۰۴ وSUS 304 .  06Cr19Ni10 نشان دهنده استاندارد ملی، ۳۰۴ نشان دهنده استاندارد ASTM و SUS 304 نشان دهنده استاندارد ژاپن است.

هنگام مقایسه استیل ۳۰۴ باید توجه داشت فولاد ضد زنگ ۳۰۴ یک فولاد ضد زنگ بسیار متداول است که در صنعت به عنوان استیل ۱۸/۸ شناخته می شود. از مقاومت در برابر خوردگی بالا و عملکرد خوبی برخوردار است، بنابراین به طور گسترده در صنایع دکوراسیون صنعتی و مبلمان و صنایع مواد غذایی استفاده می شود ، به عنوان مثال: برخی از ظروف استیل آشپزخانه و حمام با گرید بالا.

تفاوت بین فولاد ضد زنگ ۳۰۴ و فولاد ضد زنگ سری ۴۰۰:

۱-فولاد ضدزنگ ۳۰۴ فولاد ضد زنگ آستنیتی است، درحالی که فولاد ضد زنگ  سری ۴۰۰ مارنزیتی است.

۲-فولاد ضد زنگ ۳۰۴ مغناطیسی نیست (به اصطلاح استیل نگیر است). جالب است بدانید که فولاد سری  ۴۰۰ مغناطیسی یا به اصطلاح استیل بگیر است. ۴۱۰ نوعی از فولاد ضد زنگ ۴۰۰ سری است که پرکاربرد میباشد.

۳-به طور کلی ، گرید ۳۰۴ مقاومت دربرابر زنگ زدگی و خوردگی بهتری دارد. البته ذکر این نکته ضروری است که در بعضی از مکان‌ها استیل ۴۱۰ بهتر از گرید ۳۰۴ است.

۴-به عنوان مثال در برخی مکانها به سختی بالاتری احتیاج هست در صورتی که در برخی دیگر نیز نیازی به خواص ضد زنگ و ضد خوردگی نیست. در این صورت گرید ۴۱۰ بسیار بهتر خواهد بود. سری ۴۰۰ فولاد ضد زنگ را می توان با عملیات حرارتی سخت تر کرد.

۵-از نظر قیمت ، ۳۰۴ فولاد ضد زنگ مواد نیز گران تر از ۴۰۰ است.

مقایسه استیل ۳۰۴ و استیل ضد زنگ ۳۰۳

در مقایسه استیل ۳۰۴ با فولاد ضد زنگ ۳۰۳ اغلب برای قطعاتی که نیاز به ماشین کاری سنگین دارند استفاده می شود. این قطعات شامل ابزار کوچک مانند پیچ (بولت و اسکرو)، مهره، اتصالات هواپیما، چرخ دنده ها، بوشینگ‌ها و قطعات الکتریکی است. از طرف دیگر ، ۳۰۴ به عنوان یکی از محبوب ترین آلیاژهای استیل ضد زنگ در وسایل آشپزخانه، ظروف و سطوح ، ظروف شیمیایی ، تجهیزات مواد غذایی یا مایع ، مبدلهای حرارتی ، قطعات خودرو، قطعات هوافضا و مواد ساختمانی و معماری می‌باشد. علاوه بر این ، به دلیل افزایش مقاومت در برابر خوردگی نسبت به گرید ۳۰۳ ، آلیاژ ۳۰۴ اغلب برای پیچ و مهره و اتصالات در محیط دریایی استفاده می شود.

استیل ضد زنگ ۳۰۴ در سراسر جهان به عنوان یکی از مناسب ترین فلزات برای ساخت وسایل پزشکی است. در حقیقت ، این گرید، رایج ترین فولاد ضدزنگ است که امروزه در جهان و در اغلب موارد، مورد استفاده قرار می گیرد. هیچ گرید دیگری از فولاد ضد زنگ به شکل ها و سطح پرداخت‌های مختلف،  تبدیل نمیشود. مقاومت در برابر خوردگی بالا و کربن پایین از فاکتورهای اصلی ساخت فولاد ضد زنگ ۳۰۴ برای کاربردهای پزشکی است. برای استریل کردن دستگاه های پزشکی از مواد شیمیایی، استفاده می‌شود. اگر از این استیل  برای ساخت دستگاههای پزشکی استفاده شود، از نظر شیمیایی واکنش نخواهند داد. از این رو استیل ۳۰۴ ماده ای مناسب برای بیمارستان ها، جراحی ها و کاربردهای پیراپزشکی و غیره است.

تهیه شده توسط تیم تولید محتوای استیل ایرانیان

3 دیدگاه در استیل ۳۰۴ در مقایسه با سایر فولادهای ضد زنگ چه مزایایی دارد؟
  1. تو این زمینه بهترین هستین
    لذت بردم
    سایتتون هم خیلی زیباست

  2. ممنون از شما . واقعا همونی بود که می خواستم،کامل و بدون نقص


[بالا]

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *