چندین دهه است که سیستم های لوله کشی فلزی به دلیل استحکام و دوام آن در محیط های دما و فشار بالا انتخاب استاندارد مهندسین و معماران در کاربردهای صنعتی بوده است. با این حال ، لوله کشی فلزی بدون اشکال نبوده و دچار انواع خوردگی می‌شود. خوردگی لوله های فولادی بر سرعت جریان و کارآیی تأثیر می گذارد ، لوله ها را تضعیف کرده و به خاموشی های غیر منتظره و پرهزینه منجر شود. برای آشنایی با راه های مقابله با خوردگی لوله فولادی نیاز است با عوامل موثر بر خوردگی فلزات آشنا شویم.

عوامل موثر بر خوردگی فلزات

با درک عوامل موثر بر خوردگی فلزات، می توان اقدامات موثری برای جلوگیری و مقابله با آن انجام داد. برای انواع خوردگی، وجود سه عنصر لازم است:

فلز محافظت شده ، فلز خورنده و یک رسانای جریان بین این دو.

هنگامی که دو فلز متفاوت با یکدیگر در تماسند، یکی تبدیل به فلز محافظت شده و دیگری تبدیل به فلز قابل خوردگی می شود.

سومین ماده مورد نیاز برای خورده شدن فولاد ، الکترولیت است. این ماده معمولاً ماده ای حاوی آب یا مایع است که جریان خوردگی را از فلز محافظت شده به فلز خورده شده هدایت می کند. باران ، شبنم ، رطوبت هوا و غیره ، همه به عنوان رسانای الکتریکی کارآمد عمل می کنند.

فولاد در آب و هوای بیابانی که رطوبت آن کم است، بسیار کند خورده می شود. در مناطقی که رطوبت زیاد بوده و بارش باران مکرر اتفاق می افتد، محافظت از فولاد بسیار مهم است.

اگر یک قطعه از فولاد با فلز دیگری در تماس نباشد ، تحت تنش نبوده و بریده نشده باشد، هنگام قرار گرفتن در معرض هوا زنگ می زند. دلیل این اتفاق است که فولاد از نظر ترکیب کاملاً یکنواخت نیست – تغییرات جزئی در تراکم و ترکیب در یک قطعه از فولاد اتفاق می افتد ، که منجر به انواع خوردگی می شود.

انواع خوردگی

مکان های مستعد خوردگی در کارخانجات

اپراتورهای کارخانجات شرایط محیطی را که منجر به خوردگی لوله های فولادی می شود، بررسی می‌کنند. عوامل موثر بر خوردگی فلزات شامل موارد زیر است:

  • افزودن نمک به آب توانایی حمل جریان را به شدت تقویت می کند. بنابراین ، فولاد در معرض آب دریا یا اسپری نمک با سرعت بیشتری از فولاد موجود در آب شیرین خورده می شود. خوردگی اتمسفری در مناطقی که در نزدیکی اقیانوس ها قرار دارند بیشتر به دلیل تأثیر هوای نمکی است. محلول های آب نمک غلیظ مانند موارد استفاده شده در صنایع غذایی ، باعث خوردگی شدید می شوند.
  • دودهای صنعتی حاوی اسیدها ، قلیایی ها و مواد شیمیایی دیگر هستند که به عنوان رسانای جریان استفاده می شوند. در نتیجه ، خوردگی جوی در مناطق صنعتی از مناطق روستایی شدیدتر است.
  • خاک رس و مواد خاکی نیز رسانای خوبی برای الکتریسیته هستند. خطوط لوله و سایر فولادهای دفن شده در زمین مستعد خوردگی هستند مگر اینکه محافظت شوند. درست همانطور که خاک ها از نظر ترکیب کاملاً متفاوت هستند ، هدایت الکتریکی آن ها نیز متفاوت است: برخی از خاک ها نسبت به سایرین باعث خوردگی شدیدتری می شوند.

عوامل موثر در خوردگی لوله فولادی نوع مایع در حال انتقال است. سیستم های لوله کشی فولادی در برابر برنامه های تصفیه آب خنثی با pH خنثی مقاومت می کنند (علی رغم وجود آب شور).

با این حال ، به محض اینکه مایعی با سطح pH خارج از سطح خنثی (۷/۷) یا نمک (مثلاً آب شیرین یا دریایی) وارد شود ، فلزات شروع به خوردگی کرده و سریع تخریب می‌شوند.

دلیل این امر این است که، یون‌های درون مایعات اسیدی (pH <7) و قلیایی (pH> 7) ، و محلول‌های نمکی ، به عناصر فلزی خاص در سطح مولکولی حمله کرده و از مواد خارج می‌شوند. این حمله هنگام حضور اکسیژن حل نشده تسریع می شود.

هزینه های ناشی از خوردگی

هزینه های ناشی از خوردگی در بخش های مختلف قابل رویست است. این بخش ها شامل دسته بندی زیر است.

  • از بین رفتن مستقیم یا آسیب دیدن سازه های فلزی به دلیل خوردگی که نمونه آن مخزن آب گرم است. در این حالت مخزن دچار فرسایش شده و از رده خارج می‌شود.
  • هزینه های تعمیر و نگهداری ناشی از خوردگی. یکی از این عملیات، رنگ کردن هرچندسال یک بار سطوح فلزی می‌باشد.
  • ضررهای غیرمستقیم ناشی از خوردگی. این تلفات ممکن است ناشی از نشت و آتش سوزی باشد. انفجارهای ناشی از نشت ، خرابی برق ، خاموش شدن تأسیسات و ضررهای کار نیز به طور غیرمستقیم نتیجه خوردگی است.

روش های موثر کنترل خوردگی

برای اینکه فولاد و سایر فلزات در ساخت و سازها وظیفه خود را انجام دهند، باید از برخی روشهای محافظت در برابر خوردگی لوله های فولادی استفاده شود. در غیر این صورت ، عمر فولاد و سایر فلزات محدود خواهد شد. این امر سبب کاهش کارایی و افزایش هزینه های نگهداری می شود.

یکی از این روشها استفاده از فولاد ضد زنگ در لوله کشی است. چندین روش موثر برای کنترل انواع خوردگی وجود دارد:

  1. استفاده از فلزات از بین رونده. فولاد را می توان با قرار دادن در مجاورت یک فلز متفاوت محافظت کرد. به عنوان مثال ، اگر روی یا منیزیم در تماس مستقیم با فولاد قرار گیرد ، از فولاد در برابر خوردگی محافظت می کند. در اینجا ، روی و منیزیم به عنوان فلزات قربانی عمل می کنند که نه تنها از ناحیه تماس فوری محافظت می کنند بلکه از هر جهت از فلز نیز محافظت می کنند. محافظت در برابر زنگ زدگی توسط فلزات قربانی معمولاً به چندین شکل مورد استفاده قرار می گیرد.
  2. پوششهای غنی از روی ممکن است روی یک سطح فولادی اعمال شود تا از محافظت کاتدی جلوگیری کند. پوشش های غنی از روی دارای ۸۵ تا ۹۵ درصد فلز روی است. ذرات روی که توسط رنگ کردن روی فولاد قرار میگیرند، از فولاد محافظت می کنند.
  3. پرایمرها. پرایمرها و پوشش های مربوط به کیفیت سطح با ایجاد سدی بین فولاد و عناصر خورنده ، از سطح فلز محافظت می کنند. آنها همچنین از رسیدن رطوبت به سطح فولاد جلوگیری می کنند. یک لایه روکش از بسترهای فلزی زیرین به سه روش محافظت می کند:
  4. پوشش رنگی می تواند سرعت پخش فرآورده های خوردگی از سطح فلز را از طریق لایه رنگ کاهش دهد. این امر همچنین روند خوردگی را کند می کند.

پوشش ضد زنگ

با توجه به معیارهای زیر می توانید مؤثرترین نوع پوشش ضد زنگ مورد نیاز برای یک پروژه خاص را انتخاب کنید:

  • کیفیت پوشش
  • زیبایی شناسی
  • قیمت
  • مقررات زیست محیطی

انواع پوشش های ضد خوردگی

سه نوع پوشش کلی وجود دارد که برای حفاظت از خوردگی مورد استفاده قرار می گیرد.

براساس کیفیت ، قیمت ، کاربرد و الزامات زیبایی شناسی ، اپراتورها می توانند پوشش مناسب را از موارد زیر انتخاب کنند:

  • لعاب های آلکید – لعاب های آلکیدی برای سطوح داخلی و خارجی در شرایط متوسط ​​تا شدید طراحی شده اند. این پوشش ۳ تا ۵ سال مقاومت در برابر خوردگی جامد را نشان می دهد. لعاب الکیدی رنگی براقیت بالایی دارد، در برابر محو شدن رنگ مقاومت می کند و می تواند با استفاده از یک غلطک یا اسپری استفاده شود.
  • پوشش های اپوکسی – از پوشش های اپوکسی برای سطوح داخلی یا خارجی در محیط های صنعتی که حفظ رنگ و براق بودن آنها مهم نیست استفاده می شود. کیفیت پوشش در این مورد از مینای آلکیدی بهتر خواهد بود چون در محیط های سخت صنعتی مقاومت می کند. از روکش های اپوکسی به بهترین وجه توسط اسپری استفاده می شود اما از برس و غلطک نیز می توان استفاده کرد.
  • پوشش های پلی اورتان – پوشش پلی اورتان بهترین کیفیت در این سه پوشش را دارد. در برابر شدیدترین محیط ها مقاومت می کند و می تواند تا ۱۰ سال دوام بیاورد. این پوشش رنگ و لعاب قوی را حفظ کرده و در برابر سایش مقاوم است. پوشش های پلی اورتان با پاشش اعمال می شوند.

 انواع خوردگی لوله فولادی

خوردگی لوله های فولادی به دو صورت اصلی انجام می شود:

  • خوردگی حفره ای: این نوع خوردگی باعث ایجاد حفره های ریز در طول لوله فلزی می شود ، به همین دلیل خوردگی حفره ای گویند. در چنین خوردگی ، ضخامت دیواره لوله و استحکام آن کاهش می یابد.
  • خوردگی شیاری: در این خوردگی یونهای سیال در شکافهای اطراف جوش ، فلنج و انواع دیگر اتصالات لوله متمرکز می شوند. یون حاصل می تواند با سرعت بیشتری مواد را تخریب کند ، به همین دلیل هنگام نشت سیستم لوله کشی ، ابتدا در درزها خوردگی رخ می دهد.

پیامدهای خوردگی

اثرات و شدت خوردگی در یک سیستم لوله کشی بسته به کاربرد متفاوت خواهد بود. به طور کلی خوردگی می تواند به خطرات زیر منجر شود:

  • ضریب فشار به دلیل نازک شدن دیواره های لوله کاهش می یابد.
  • سرعت جریان با افزایش بیشتر پمپ ها کاهش می یابد.
  • خلوص مایعات به دلیل شناور شدن قطعات فرسوده از بین می رود. این نگرانی قابل توجهی برای برنامه های کاربردی با استانداردهای خلوص بالا است.
  • هزینه های نصب افزایش می یابد ، زیرا کارگران بسیار ماهر برای جوشکاری سیستم مورد نیاز هستند. این سطح از کارهای دستی با هزینه قابل توجهی همراه می شود ، این هزینه رو به افزایش است چون اکثرا با تجربه ترین جوشکارها نزدیک به بازنشستگی هستند.

راه های جلوگیری از خوردگی لوله های فولادی

فراتر از ایجاد هزینه های نجومی ، انواع خوردگی می تواند تولید را متوقف و صدمات بسیاری را ایجاد کند. مهمتر از همه تشخیص خوردگی با چشم غیر مسلح دشوار است.

در این قسمت پنج راه برای مقابله با خوردگی معرفی شده است:

۱. کنترل آب عبوری از لوله

آب یکی از عوامل موثر بر خوردگی فلزات است. به خصوص در لوله های مسی ، pH بیش از حد پایین می تواند به لاین لوله آسیب برساند. همچنین باید میزان اکسیژن موجود در آب را کنترل کرد.

اکسیژن منجر به زنگ زدگی می شود و می تواند باعث ایجاد انسداد شود.

از آنجا که آب گرم تر خورنده تر بوده، بهتر است دمای آب را در صورت امکان کم نگه دارید.

۲. تمیز نگه داشتن لوله ها

خوردگی میکروبیولوژیکی (MIC) هنگامی اتفاق می افتد که فلزات در معرض باکتری های خورنده قرار بگیرند.

تمیز کردن لوله ها برای جلوگیری از MIC روش هوشمندانه ای است ، به خصوص هنگامی که لوله ها به طور مرتب با سولفیدها در تماس هستند.

برای تمیز کردن مایعات می توانید از مهار کننده ها یا بیوکسیدها استفاده کنید.

۳. اضافه کردن محافظت به تمام لوله ها

پوشش های محافظ یا پوشش های ویژه می توانند از خوردگی لوله های فولادی و همچنین سایر سطوح جلوگیری کنند. این سطوح شامل مواردی مانند تیرها ، اتصالات و پیچ و مهره ها می شود.

گالوانیزاسیون با اضافه کردن یک لایه روی به سطوح فلزی از انواع خوردگی محافظت می کند.

۴- ثابت نگه داشتن ساختارها

اصطکاک ، تکان دادن و سایش از عوامل موثر بر خوردگی فلزات می‌باشد. هنگامی که دهانه لوله باز می شود، مواد خورنده وارد می شوند و می توانند به خوردگی شیاری منجر شوند. یک راه خوب برای جلوگیری از خوردگی شیاری استفاده از محدود کننده است. مواردی مانند پیچ ​​های U ، تسمه ها و گیره ها باعث کاهش لرزش هایی می شوند که می تواند منجر به خوردگی لوله های فولادی شود.

۵. محافظت از تماس فلز با فلز

خوردگی گالوانیک وقتی اتفاق می افتد که یک فلز الکترون را از فلز دیگر بگیرد. در نتیجه یک بخش تضعیف شده و ساختار خورده می شود.

بهترین راه برای محافظت از خوردگی فلز دربرابر فلز دیگر، عایق کاری آن است. برای لوله کشی ، نصب عایق ها ، مانند پد سایشی مناسب است. عایق ها بافر بین فلزات اضافه می کنند ، بنابراین فلز ماندگارتر می شود.

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *