جوشکاری استنلس استیل راهی برای ترکیب قطعات با هم برای تعمیر و پروژه های ساخت و ساز است. این کار با استفاده از الکترود جوشکاری استیل است. همانند سایر جوشکاری‌ها، قبل از این کار لازم است .که فولاد ضد زنگ تمیز باشد. مساله مهم استفاده از ابزارها، مانند چکش‌ها و برس‌ها است. زیرا در فولاد ضد زنگ حضور هر فولاد کربنی اهمیت دارد. به عنوان مثال اگر از برس فولاد ضد زنگ برای تمیز کردن فولاد کربن استفاده کردید، از آن برس دوباره برای قطعات ضد زنگ استفاده نکنید.

همین امر برای چکش ها و انبرها نیز صادق است. چرا؟ زیرا مقادیر کم فولاد کربن می تواند روی فولاد ضدزنگ بنشیند و باعث زنگ زدگی شود. یکی دیگر از عوامل مهم در آماده سازی جوش، اطمینان از داشتن مواد پرکننده و الکترود جوشکاری فولاد زنگ نزن مناسب است. درواقع  باید مواد پایه جوشکاری را بشناسید. در بسیاری از موارد، فلز پرکننده همانند فلز پایه است. برای مثال، اگر دو فلز پایه L316  را به هم جوش می‌دهید، از L316  بعنوان فلز پرکننده استفاده کنید.

جوشکاری استنلس استیل

روش‌های جوشکاری استنلس استیل

فرآیند جوشکاری استیل، بسته به ضخامت و پوشش مواد تغییر میکند. در کنار روش های مختلف جوشکاری استنلس استیل، سه روش رایج وجود دارد. این روش ها TIG، نقطه ای  و MIG است. جوش MIG یک راه ارزان برای جوش قطعات بزرگتر است. در حالی که جوش TIG برای جوش های ظریف تر و قوی تر مناسبتر است. اینکه چه نوع مشعل جوشکاری برای پروژه‌هایتان انتخاب می کنید مهم نیست. روش و دستگاهی که انتخاب میکنید، مهمترین مساله هستند.

۱. جوشکاری تنگستن با گاز یا TIG

TIG، که با کیفیت بالا، قابلیت انعطاف پذیری و طول عمر ارائه می شود، از فرآیند جوشکاری فولاد ضد زنگ استفاده می شود. این فرآیند جوشکاری، یک حرارت کم اولیه ایجاد می کند که برای مواد نازک مناسب می باشد. گاز آرگون بسته به نیاز پروژه، اغلب با گازهای دیگر، از جمله هلیوم، هیدروژن و نیتروژن مخلوط می شود. برای جلوگیری از اکسیداسیون و افزایش مقاومت در برابر خوردگی، یک فرآیند جوش یک طرفه را می توان انجام داد. استفاده از گاز از جوش داخلی و خارجی محافظت میکند.

روش TIG در مقایسه با دستگاه های MIG کمی پیچیده تر است. ماشین های TIG دارای تنظیمات متعدد هستند، بنابراین مطمئن شوید که از نوع مناسب آن ها برای پروژه‌هایتان استفاده می کنید. استفاده از مشعل TIG شما را مجبور می‌کند که آهسته تر کار کنید. زیرا با استفاده از دست دیگر خود یک الکترود جوشکاری استنلس استیل را به فلز مایع نزدیک میکنید.

۲. جوش نقطه ای

جوش “نقطه‌ای”، یکی از ارزان ترین انواع جوشکاری است. تجهیزات جوشکاری نقطه ای RW)) همه کاره است. به این صورت که می توان آن را در هر دو نوع، پروژه کوچک و بزرگ استفاده کرد. جوش نقطه ای از جریان الکتریسیته استفاده می کند تا لبه های فلز ساییده شده را حرارت دهد و آنها را به هم وصل کند. این نوع جوشکاری با نقطه ذوب پایین روی فلز انجام می شودو از کج شدگی فلز جلوگیری می‌کند.

۳. جوشکاری قوسی با گاز محافظ (MIG)

جوشکاری استنلس استیل با روش قوسی با گاز محافظ (GMAW) که به آن MIG هم میگویند، یک فرایند نیمه اتوماتیک است. زمانی که این جوشکاری به درستی انجام شود، اتصال دو قطعه بسیار قوی می شود. این فرآیند از گاز محافظ غنی از آرگون و سیم الکترود استفاده می کند.

جوشکاری MIG بسیار محبوب است زیرا این امکان را میدهد که جوشکار از یک منبع جریان، استفاده کند. استفاده از منبع جریان در پروژه های استنلس استیل، سبب میشود نقاط به راحتی جوش داده شوند. مخلوط گازهای دیگر، شامل هلیوم، اکسیژن و دی اکسید کربن، برای ایجاد ثبات در قوس و بهبود کیفیت جوش استفاده می شوند.

جوشکاری MIG سریع است و نیاز به تجربه کمتری نسبت به جوشکاری TIG دارد. مشعل MIG یک الکترود جوشکاری فولاد زنگ نزن دارد. بنابراین می توان با یک دست جوش را انجام داد. اتصالات MIG نیز نسبتا سریع خنک می شوند، اما این مساله سبب می شود که شکننده تر باشند.

کدام روش جوشکاری استنلس استیل بهترین است؟

انتخاب روش مناسب برای جوشکاری فولاد ضد زنگ واقعا بستگی به کیفیت مورد نظر شما دارد. اگر شما به دنبال جوش ارزان تر هستید، جوش نقطه‌ای ممکن است بهترین گزینه برای کار باشد. اما اگر مواد مورد استفاده نازک باشند، جوشکاری قوس TIG یا گاز تنگستن ممکن است انتخاب بهتر باشد.

تهیه شده توسط تیم تولید محتوای مرکز متال ایرانیان

8 دیدگاه در همه چیز درباره جوشکاری استنلس استیل
  1. با سلام
    ممنون از مطالب مفیدتون
    لطفا اطلاعات بیشتری درباره مقاطع ضد زنگ بارگزاری کنید.

  2. سلام
    جناب با اینورترهای جوشکاری آهن چه فلزاته دیگری رو میشه جوش زد؟ منظورم همین اینورترهای معمول بازاره.

    چدن؟
    استیل؟
    آلومینیوم؟
    و…
    یا فقط آهن؟

  3. با عرض سلام و خسته نباشید وقت بخیر
    یه ورق آهن میشه به ورق استیل جوش داد

  4. با سلام و عرض احترام-استیل آوران پویا،با ۱۰ سال سابقه فعال در واردات وتوزیع انواع مفتول،میلگرد و سیم وفیلر جوش استنلس استیل ،آماده همکاری با شما دوست و همکار گرامی جهت تامین مواد اولیه تولید ،میباشد. با افتخار ? ۰۲۱۶۶۳۹۳۰۴۹ – ۰۹۱۲۱۳۴۶۱۹۰ قربانی @steelavaran.pooya

  5. سلام,
    من دارم سگک کمربند می سازم. می خوام از استیل استفاده کنم.
    حالا سوالم اینجاست برای اتصال قطعات باربر سگک به قطعاتی که صرفا کاربرد زیبایی دارند از چه نوع چوشی استفاده کنم که این اتصال قوی باشد و سست و شکننده عمل نکند?
    به عنوان مثال سگک های میخی که به طور عمودی میخچه ای به سگک متصل شده(جوش داده می شود) و این میخچه وارد سوراخ تسمه چرمی شده و تمام نیرو به این میخ وارد می شود, سوالم اینجاست: این میخچه را چه طور به صورت عمودی به بدنه سگک جوش بدهم که مقاومت خوبی پیدا کند?
    بسیار ممنون

  6. باسلام،
    لطفان راهنمایی فرمائید،جوشکاری به روش اوکسی اسیتیلن(اکسیژن وگاز)چگونه میشه روی استنلس استیل انجام داد،
    ممنون


[بالا]

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *