برش فولاد با لیزر

برش لیزری یا برش فولاد با لیزر یک تکنیک تولید قطعه ای دیجیتالی است که شامل برش یا حکاکی مواد با استفاده از لیزر است. برش لیزری می تواند بر روی تعدادی از مواد مانند پلاستیک، چوب، مقوا، فلزات و غیره استفاده شود. این فرآیند شامل برش مواد با استفاده از یک لیزر قدرتمند و بسیار دقیق است که بر روی یک منطقه کوچک از مواد تمرکز دارد. تراکم انرژی بالا باعث گرم شدن سریع، ذوب شدن و تبخیر جزئی یا کامل مواد می شود. برش فولاد با لیزر از جمله برش ورق فولادی ، برش قوطی و پروفیل ، برش میلگرد از روشهای متداول برای انجام این کار است.

برش فولاد با لیزر یک گزینه مؤثر، با دوام و مناسب برای ساخت فلز است. تجهیزات لیزر از نظر طراحی و کاربرد  با دیگر دستگاه های برش متفاوت است. به عنوان مثال، برش ورق با لیزر به طور  مستقیم با مواد تماس ندارد، به منابع با قدرت بالا وصل است، تحمل برش های محکم تر را دارند. این دستگاه برای به حداکثر رساندن دقت برش، به صورت اتوماتیک کار میکنند.

دستگاه لیزر یک جریان متمرکز فوتونی را بر روی یک منطقه مشخصی از قطعه بازتاب می دهد. این ماشین‌ها در برش انواع مختلف فولاد، مانند فولاد ضد زنگ و کربنی بسیار موثر هستند. با این حال، برش لیزر فلزات بازتابنده نور یا هادی گرما مانند آلومینیوم یا مس کمتر کار می کنند. موادی که برش میخورند، اغلب نوع لیزر مورد استفاده در ساخت را مشخص می کند. اینکه دستگاه لیزر با مواد مطابقت داشته باشند، از موارد بسیار مهم است که باید به آن توجه شود.

انواع لیزر

تکنولوژی لیزر ویژگی های منحصر به فردی دارد که روی کیفیت قطعات برش خورده تاثیر میگذارد.  رایج‌ترین انواع سیستم های برش لیزر صنعتی عبارتند از: Nd: YAG  و CO2

برش ورق با فولاد

برش فولاد با لیزر

مواد فولادی ضخیم مانند صفحات یا برش لیزری ورق آهن، معمولا با لیزرهای CO2 برش می یابند. این دستگاه  لیزر دارای قدرت بیشتری نسبت به سایر مدل های لیزر است. به طور کلی، ورق فولاد ضخیم تر، قدرت بیشتری برای برش دارد. نرخ برش بهینه دستگاه لیزر، تا حد زیادی توسط نسبت ضخامت به استحکام پرتو لیزر تعیین می شود. برخلاف بسیاری از فرایندهای برش، برش لیزر می تواند سوراخ  کوچکتری از ضخامت فولاد تولید کند.

لیزر ) Nd: YAG (: معمولا قادر به برش فولاد با ضخامت نزدیک به ۲۰ میلیمتر نیست. افزایش فیبر نوری با یک مکانیسم گاز کمک کننده اکسیژن می تواند این سیستم های مبتنی بر کریستال را برای برش قطعات فولادی ضخیم تر فعال کند. این نوع تغییر، با استفاده از لیزر برای پیش گرم کردن فولاد استفاده میشود.  در حالی که اکسیژن واکنش گرماده را برای کمک به برش تسریع می بخشد.

لیزر CO2: لیزر دی اکسیدکربن یک جایگزین قوی تر برای مدل Nd: YAG است و از یک محیط گاز به جای کریستال برای تمرکز نور استفاده می کند. نسبت خروجی به پمپاژ آن اجازه می دهد تا توسط برانگیختن پرتو پیوسته با قدرت بالا، مواد ضخیم را به طور موثر برش دهد. همانطور که از نام این نوع لیزر مشخص است، گاز لیزر خروجی شامل بخش بزرگی دی اکسید کربن که با مقادیر کمتری نیتروژن، هلیوم و هیدروژن ترکیب می شود می باشد. با توجه به قدرت برشی این دستگاه، لیزر CO2 توانایی برش  و شکل دهی صفحات فولادی بزرگ تا ضخامت ۲۵ میلی متر را دارد.

لیزر برش فلزات ضد زنگ آلومینیوم

بر خلاف فولاد استاندارد یا فولاد کربنی، آلومینیوم و فولاد ضد زنگ (استنلس استیل ) فلزات بازتابنده نور و هادی گرما هستند. به دلیل این خاصیت، شکل دهی آنها با استفاده از برش با لیزر دشوار است. یک راه حل امکان پذیر شامل استفاده از یک تنظیم قدرت بالاتر و تکنولوژی فشرده گاز است. استفاده از گازها در ارتباط با عملیات برش نسبتا رایج است. ماشین آلات برش لیزری با کمک نیتروژن و اکسیژن میتواند آلومینیوم و فولاد ضد زنگ را در ظرفیت های نسبتا بالا برش دهند.  این کار با حفظ کیفیت لبه ها انجام میشود. با این حال، مصرف برق بالاتر و هزینه تجهیزات جانبی مانند فیلترهای هوا و گاز می تواند هزینه های این سیستم ها را افزایش دهد.

همانطور که میدانید، استیل ایرانیان ارائه دهنده برش فولاد با انواع دستگاههای رایج در بازار است. اگر قصد دارید قطعات فولادی خود از جمله برش ورق فولادی ، برش قوطی و پروفیل ، برش میلگرد را با کیفیت بالا و آخرین تکنولوژی برش دهید، کالاهای خود را به ما بسپارید.