خواص فولاد ضد زنگ در صنایع آبی

آب آشامیدنی تمیز یک منبع ارزشمند است که اهمیت آن بر کسی پوشیده نیست. فشار زیادی برای ارائه بیشتر آن به افراد بیشتری در سراسر جهان وجود دارد. همچنین آگاهی رو به رشدی از نیاز به کاهش تاثیرات انسان بر محیط زیست نیز وجود دارد.  کاربرد استنلس استیل در صنایع آبی میتواند این دو چالش را حل کند. اکثر ما با خواص انواع گرید فولاد ضد زنگ آشنا هستیم، اما باید از دیدگاه کاربر این خواص را بیان کنیم. خواص استنلس استیل ها که در صنعت آب مورد توجه است، عبارت است از:

  • حفظ خلوص آب، و خواص بیولوژیکی و شیمیایی؛
  • مقاومت دربرابر خوردگی در طیف گسترده ای از آب، مواد شیمیایی مانند سولفید هیدروژن H2S))
  • به طور طبیعی یک لایه محافظ بر روی تمام فولاد ضد زنگ به علت وجود کروم شکل می گیرد. حتی اگر لایه آسیب دیده و اکسیژن وجود داشته باشد، لایه غیرفعال خود را از بین می برد و فولاد را از خوردگی محافظت می کند، و عمر طولانی را تضمین میکند
  • استحکام، جوش پذیری و شکل پذیری خوب
  • سهولت در ساخت
  • سبک و حمل و نقل آسان
  • طیف گسترده ای ازشکل های مختلف
  • دوام بالا و مقاومت دربرابر جریان آب بالا
  • قابل بازیافت

اهمیت استنلس استیل در صنعت آب

مهمترین عامل ایجاد آب مناسب برای نوشیدن، حذف باکتری ها و انگل ها است. پس از آن آب باید در هنگام ذخیره و توزیع، تمیز و ایمن نگه داشته شود.که نیاز به مقاومت در برابر ضدعفونی کننده‌هایی است که در آب ته نشین میشوند. مقاومت در برابر خوردگی فولاد ضدزنگ، آنها را برای مواجه شدن با این شرایط در هر دو سیستم تصفیه و شبکه توزیع مناسب می سازد. بنابراین کاربرد استنلس استیل در صنایع آبی مهم و حیاتی است.

البته اهمیت استنلس استیل فقط در تجهیزات آب آشامیدنی نیست. این فولاد با ارزش از گذشته‌های دور مورد توجه قرار گرفته است.

گرید استنلس استیل مناسب در صنایع آبی

به طور کلی، بهترین عملکرد فولاد ضد زنگ تنها در صورتی بدست می آید که برای کاربرد مورد نظر، گرید به درستی انتخاب شود. فقط تعداد کمی از گریدهای فولاد ضد زنگ مشترک با آب آشامیدنی استفاده می شود. یک سیستم تصفیه آب، یک سیستم پیچیده و پیشرفته با استانداردهای بالا برای کل کارخانه، از جمله تاسیسات فنی است. مواد مورد نیاز برای ساخت واحدهای فاضلاب باید قادر به مقاومت در برابر طیف وسیعی از شرایط خوردگی باشند.

لوله استنلس استیل

در مراکز تصفیه آب و فاضلاب، گریدهای استاندارد فولاد ضد زنگ دارای مقاومت زیاد در برابر خوردگی هستند. به طور کلی، پارامترهای کلیدی در کاربرد استنلس استیل صنایع آبی که عملکرد یک گرید از فولاد ضد زنگ را کنترل می کنند، کلرید، حضور عوامل اکسید کننده و درجه حرارت می باشد.

در تاسیسات تصفیه آب و فاضلاب، دمای آب معمولا زیر ۲۵ درجه سانتیگراد است.

تغییرات دما در این فولادها نگران کننده نیست. برای آب آشامیدنی و فاضلاب، تغییرات در حجم pH تاثیر قابل توجهی بر رفتار فولاد ضد زنگ ندارد

گریدهای پرمصرف در صنایع آبی

 در سال های اخیر استفاده از فولاد ضد زنگ گرید ۳۰۴ و ۳۱۶ به دلیل عملکرد عالی و صرفه جویی در هزینه در تاسیسات تصفیه آب و فاضلاب به طور قابل ملاحظه ای افزایش یافته است. در کنار این دو گرید رایج، گرید داپلکس هم در سالهای اخیر به طور فزاینده‌ای مورد توجه قرار گرفته است.

اگر خوردگی در آب اتفاق بیفتد، احتمالا به شکل خوردگی خستگی است و گریدهای خاصی باید استفاده شود.

طبق تجربه، اگر سطح کلرید کمتر از ۲۰۰ppm و ۱۰۰۰ppm باشد، خوردگی حفره‌ای برای ۳۰۴ و ۳۱۶ کمتر اتفاق می‌افتد. در اینجا توصیه می شود از این دو نوع استفاده میشود.

بهترین استنلس استیل برای شرایط بشدت خورنده

بین غلظت کلرید ۱۰۰۰ تا ۳۶۰۰ ppm، داپلکس ۱.۴۴۶۲ (۲۲۰۵) را می توان انتخاب کرد. گرید داپلکس استنلس استیل ۲۲۰۵ (UNS S32205) می تواند استحکام کششی تقریبا دو برابر فولاد کربن را فراهم کند.

کاربرد استنلس استیل داپلکس به صنعت آب این امکان را میدهد که از مقاطع نازک استفاده کند. بنابراین وزن و هزینه کاهش می یابد.

در مواردی که شرایط فوق العاده شدید باشد، باید فولادهای ضد زنگ آستنیتی  6٪ Mo یا  سوپرداپلکس را در نظر گرفت. لازم است بدانید که هنگام جوشکاری، و حذف آلودگی سطحی و گرمای کم از استنلس استیل گرید L استفاده می شود.

از گریدهای نوع H نیز در مواردی که دما بالاست و جوش پذیری مدنظر است استفاده می شود.

فولاد ضد زنگ حاوی نیکل در سراسر چرخه آب، از اکتشاف آب تا دفع فاضلاب استفاده می شود.

این لوله استنلس استیل به دلیل استحکام بالا، تعمیرات کم و با طول عمر بیش از ۱۰۰ سال مورد توجه است.

تهیه شده توسط تیم تولید محتوای استیل ایرانیان

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *