استیل ضد زنگ ۱۰۱۸ از جوش پذیری عالی برخوردار است. محصولی یک دست و سخت است که بهترین قطعات فولادی برای قطعات کربورایز شده محسوب می شود. این استیل ترکیب مناسبی از چقرمگی ، استحکام و انعطاف پذیری را به همراه دارد. فولاد نورد گرم AISI 1018 خواص مکانیکی قابل توجهی ، ویژگی های ماشینکاری و اندازه سختی بالایی را داراست در این مقاله سعی بر بررسی کاربرد استیل ۱۰۱۸ و مشخصات ، ویژگی ها و هر آن چیز که به ما دانشی در رابطه با این آلیاژ میدهد خواهیم پرداخت.

در ساخت این قطعه، کنترل های خاصی برای ترکیب شیمیایی ، نورد و فرآیندهای حرارتی انجام می‌شود. همه این فرایندها محصولی با کیفیت عالی را تولید می‌کنند. محصول نهایی برای فرآیندهای ساختمانی مانند جوشکاری، فورجینگ، سوراخکاری، ماشین کاری، سردکاری و عملیات حرارتی مناسب است.

ترکیب شیمیایی و خصوصیت فیزیکی

از مهم ترین مشخصات استیل ۱۰۱۸ مانند سایر آلیاژهای فولادی ، عنصر اصلی در این ماده آهن است. محتوای کربن بین ۱۴/۰ تا ۲۲/۰ درصد وزن نگه داشته می شود. این مقدار کربن کم ، یک فولاد سبک تولید می کند که به راحتی شکل می گیرد و ماشینکاری می شود. افزودن بین ۶/۰ تا ۹/۰ درصد وزن منگنز به افزایش سختی کمک می کند. ترکیب شیمیایی فولاد ۱۰۱۸ ماده ای محکم و انعطاف پذیر ایجاد می کند که چقرمگی و سختی نسبتاً کمی در مقایسه با سایر آلیاژها دارد. به طور کلی عناصری که در ترکیب فولاد ضد زنگ ۱۰۱۸ به کار رفته است، به صورت زیر است.

کربن ۰.۱۴ – ۰.۲۰   درصد ، آهن ۹۸.۸۱ – ۹۹.۲۶ درصد ، منگنز ۰.۶۰ – ۰.۹۰ درصد، فسفر کمتر از ۰.۰۴ درصد و سولفور کمتر از ۰.۰۵ درصد. چگالی استنلس استیل ۱۰۱۸ با مقدار ۷.۸۷ گرم بر سانتی متر مکعب برابر است.

قابلیت جوشکاری

از دیگر مشخصات استیل ۱۰۱۸ مستقیما توسط کلیه فرایندهای جوشکاری معمولی جوش داده می‌شود. جوشکاری استیل ضدزنگ ۱۰۱۸ هنگامی که کربونیترید و کربورایز می شود توصیه نمی شود.

برای جوشکاری این استیل از الکترودهای جوشکاری با کربن کم استفاده می شود. پیش گرم کردن قبل جوش و گرم کردن پس از جوش در این فرایند نیاز نیست. لازم است بدانید که برای مقاطع بلندتر از ۵۰ میلیمتر لازم است پیش گرم شوند.

کاربرد استیل ۱۰۱۸

قابلیت ماشینکاری راحت استیل ۱۰۱۸ باعث می شود در تولید قطعات پیچیده یا کوچک استفاده شود. فولاد ضد زنگ ۱۰۱۸ در موارد حیاتی زیر کاربرد دارد. کاربردهای استیل ضد زنگ ۱۰۱۸ متناسب با خواص الکاریکی، حرارتی و مکانیکی آن تعیین میشود.

  • از آن در فرآیندهای خمش ، خراش دادن و چرخش استفاده می شود.
  • این ماده به طور گسترده ای برای اتصالات، صفحات پایه ها  و جداکننده‌ها استفاده می شود.
  • در مواردی که نیازی به استحکام بالای فولادهای آلیاژی و کربن زیاد ندارند استفاده می شود.
  • دارای سختی سطح بالا و یک هسته نرم برای استفاده در قطعاتی که شامل قلاب‌ها ، میخ ، قطعات ماشین آلات ، پیچ های مخصوص ، گل میخ و غیره می باشد . برای بهبود فرآیندهای سوراخکاری ، ماشینکاری ، و پانچ.
  • برای جلوگیری از ترک خوردگی در خم های شدید استفاده می شود

عملیات حرارتی استیل ۱۰۱۸

عملیات حرارتی که برای استیل AISI 1018 انجام می‌شود، شامل مراحل زیر است:

نرماله کردن – این فولاد در دمای  940- 890 درجه سانتیگراد گرم و سپس در هوای آرام سرد می‌شود.

فورجینگ – این فرایند نیاز به گرم کردن در دمای ۱۲۸۰ – ۱۱۵۰ درجه سانتیگراد  دارد. فولاد در این دما تا زمانی که درجه حرارت ثابت شود ، نگه داشته می شود. لازم است توجه کنید که ۹۰۰ درجه سانتیگراد حداقل دمای لازم برای فرآیند فورجینگ است. فولاد پس از این فرآیند در هوا سرد می شود.

تمپر کردن – فولاد کربن AISI 1018 سبک در دمای۲۰۰ – ۱۵۰ درجه سانتیگراد برای بهبود چقرمگی (سختی) تمپر می‌شود. این فرآیند بر سختی تأثیر کمی دارد و حتی در بعضی موارد بی تاثیر است. هنگامی که این فرایند انجام میشود، ترک های سنگ زنی کاهش می یابد.

بازپخت کردن (آنیل کردن) – فولاد تا دمای ۹۱۰ – ۸۷۰  درجه سانتیگراد گرم می شود ودر کوره قرار میگیرد تا خنک شود.

تنش زدایی – برای از بین بردن تنش در فولاد ضدزنگ AISI 1018 که بعداً در هوای آرام سرد می شود ، دمای ۷۰۰ – ۵۰۰ درجه سانتیگراد لازم است.

سختکاری پوسته – این فرایند نیاز به گرم کردن در دمای بین ۸۲۰ – ۷۸۰  درجه سانتیگراد دارد.  فولاد کربن ۱۰۱۸ در آب کوئنچ می‌شود.

کربورایز کردن- این فرآیند برای استیل AISI 1018 در دمای ۹۲۰ – ۸۸۰ درجه سانتیگراد انجام می گیرد.

تهیه شده توسط تیم تولید محتوای استیل ایرانیان

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *