فولاد در گریدهای مختلف ، استانداردها و اشکال بسیاری دسته بندی میشود. انجمن جهانی فولاد بیش از ۳۵۰۰ گرید مختلف فولاد را فهرست کرده است. هر کدام از این فولادها خواص منحصربفردی دارند. فرآیند تولید فولاد می تواند تأثیر بسزایی در محصولات فولادی داشته باشد (حتی اگر گرید و مشخصات یکسان باشد). یک تفاوت اساسی در بین محصولات فولادی  تفاوت بین ورق فولادی نورد گرم و نورد سرد است. فرایند تولید هرکدام از این نوع فولادها متفاوت با دیگری است که در نهایت روی خواص آنها تاثیرگذار است. در ادامه به تشریح تفاوت فولاد سرد نورد شده با گرم نورد شده می پردازیم. مزایای نورد گرم و نورد سرد را نیز میتوانید در این مطلب بخوانید.

تفاوت نورد گرم و نورد سرد چیست؟

لازم به ذکر است که تفاوت بین ورق فولادی نورد گرم و نورد سرد یکی از فرایندها است. “نورد گرم” به فرایند انجام شده با گرما اشاره دارد. “نورد سرد” به فرآیندهای انجام شده در دمای اتاق یا در نزدیکی دمای اتاق اشاره دارد.

فولاد نورد گرم چیست؟

فولاد نورد گرم در دمای بسیار بالا و بیش از ۱۷۰۰ درجه فارنهایت به شکل رول فشار داده شده است.  این دما بالاتر از دمای تبلور مجدد برای اکثر فولادها است.

این مساله سبب شکل‌گیری راحت فولاد می‌شود. در نتیجه محصولاتی تولید شود که کار با آنها راحت تر است.

برای پردازش فولاد نورد گرم، تولید کنندگان ابتدا از یک فلز مستطیل شکل با طول بلند به نام بیلت (شمش) شروع می کنند.

شمش گرم شده برای پیش پردازش، که درآنجا به شکل یک رول بزرگ صاف وارد دستگاه نورد گرم می شود. 

در آنجا در دمای بالا نگه داشته و وارد یک سری غلتک‌ها می‌شود تا به ابعاد نهایی خود برسد.

برای ورق های فلزی ، فولاد نورد در کویل ها چرخانده شده و برای خنک شدن خارج می‌شود.

هنگام سرد شدن، استیل منقبض می شود. از آنجا که فولاد نورد گرم پس از پردازش خنک می شود، کنترل کمتری روی شکل نهایی آن وجود دارد. این مساله سبب می شود که برای کاربردهای دقیق کمتر مناسب باشد. این مساله از عیوب نورد گرم محسوب میشود. فولاد تولید شده توسط دستگاه نورد گرم، اغلب در مواردی استفاده میشود که ابعاد خاص اهمیتی ندارد. بدنه خودرو، تجهیزات کشاورزی، ورق استنلس استیل، مسیرهای ریلی و پروژه های ساختمانی اغلب از فولاد نورد گرم استفاده می کنند. در واقع از اصلی ترین تفاوت فولاد نورد گرم و نورد سرد می توان به این نکته اشاره کرد.

ورق نورد گرم

مزایای فولاد نورد گرم چیست؟

تفاوت نورد گرم و نورد سرد در پردازش کمتر این نوع فولاد نسبت به فولاد نورد سرد است. این مساله از مزایای نورد گرم است. فقط استفاده از دستگاه نورد گرم باعث ارزان تر شدن آن می شود. از آنجا که فولاد نورد گرم در دمای اتاق خنک می شود. در واقع این فولاد نرمالیزه شده است. به این معنی که از فشارهای داخلی که می تواند ناشی از فرایندهای کوئنچ شدن  یا سخت کاری باشد، عاری است.

فولاد نورد سرد چیست؟

فولاد نورد سرد درواقع فولاد نورد گرم است که پردازش بیشتر انجام شده است.

پس از سرد شدن فولاد نورد گرم ، مجدداً در دمای اتاق رول می شود.

این کار باعث میشود تا به ابعاد دقیق تر و کیفیت سطح بهتری دست یابد. ورق های تولید شده با این روش روغنی هستند. نکته قابل توجه در این فولادها ابعاد دقیقی است که به دست می‌آید. این امر، فولاد نورد سرد را برای استفاده  در بسیاری از وسایل منزل و مبلمان فلزی ایده آل می‌کند. کابینت های فلزی و قفسه های مدارس معمولاً از این فلز ساخته می شوند. در ساخت و ساز ، فولاد نورد سرد ماده متداول برای ساختن مخازن فولادی ، ساختمانهای صنعتی و گاراژ است.

این امر، فولاد نورد سرد را برای استفاده  در بسیاری از وسایل منزل و مبلمان فلزی ایده آل می‌کند.

کابینت های فلزی و قفسه های مدارس معمولاً از این فلز ساخته می شوند.

در ساخت و ساز ، فولاد نورد سرد ماده متداول برای ساختن مخازن فولادی ، ساختمانهای صنعتی و گاراژ است.

مزایای فولاد نورد سرد چیست؟

یکی دیگر از تفاوت نورد گرم و نورد سرد، کیفیت سطح آنهاست. با خصوصیات سطح بهتری نسبت به فولاد نورد گرم ، فولاد نورد سرد اغلب برای کاربردهای دقیق تر استفاده می شود. اما به دلیل فرایندهای بیشتر برای تولید محصولات  نورد سرد ، به قیمت بالاتری می رسند.

از نظر خصوصیات فیزیکی، فولادهای نورد سرد معمولاً سخت تر و محکم‌تر از فولادهای نورد گرم هستند.

نورد سرد در دماهای پایین تر شکل می گیرد. بنابراین سختی فولاد، مقاومت در برابر تنش و مقاومت دربرابر تغییر شکل به دلیل سخت‌کاری افزایش می‌یابد.

عملیات‌های اضافی می توانند استرس داخلی را نیز در داخل ماده ایجاد کنند.

اگر استرس فولاد، قبل از برش، سایش یا جوش آزاد نشود، باعث انحراف غیرقابل پیش بینی شود.

تهیه شده توسط تیم تولید محتوای استیل ایرانیان

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *